Wyszukiwać można za pomocą nazwy firmy bądź innej organizacji, jej adresu, a także numerów KRS, NIP i REGON. Rejestr REGON tworzony przez GUS dawna posiada nową, bardziej przyjazną wyszukiwarkę https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx, pozwalająca użyć jako kryteriów numerów KRS, NIP, REGON oraz adresu poszukiwanego podmiotu. REGON obejmuje wszystkich uczestników życia gospodarczego lub nawet szerzej – społecznego, w tym firmy, organizacje, towarzystwa, placówki służby zdrowia, instytucje kultury, szkoły, uczelnie, indywidualne gospodarstwa rolne i inne.
Oprócz opisanych uniwersalnych, ogólnopolskich rejestrów firm i innych podmiotów istnieją jeszcze specjalistyczne, w tym branżowe lub związane z typem działalności. Ich cele, zawartość informacyjną, sposób tworzenia i udostępniania (są to rejestry jawne) również regulują odpowiednie ustawy i rozporządzenia, tu także nie ma dowolności, co zwiększa jakość i wiarygodność tych źródeł. Są to m.in. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych CEOTiPT dostępna w serwisie Ministerstwa Sportu i Turystyki http://www.turystyka.gov.pl/, Rejestr Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia KRAZ Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej http://www.kraz.praca.gov.pl/, baza przedsiębiorstw posiadających koncesje i inne rejestry Urzędu Regulacji Energetyki http://bip.ure.gov.pl/bip/rejestry-i-bazy, rejestry Komisji Nadzoru Finansowego i towarzysząca im wyszukiwarka podmiotów nadzorowanych http://www.knf.gov.pl/szukaj_podmioty.jsp, Rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych Urzędu Komunikacji Elektronicznej http://www.uke.gov.pl/marta/?p=2 oraz wiele innych.
Dobrym punktem startowym do poszukiwania specjalistycznych oficjalnych ewidencji i rejestrów prowadzonych przez organy administracji państwowej i urzędy centralne jest kompletny wykaz urzędów, instytucji państwowych itp. na http://www.sejm.gov.pl.
Źródło: Cisek, Sabina (2015). Wyszukiwanie informacji o firmach w Internecie – wybrane aspekty. W: Kowalska, Małgorzata; Wojewódzki, Tadeusz (red.). Infobrokerstwo. Idee, koncepcje, rozwiązania praktyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum – Szkoły Wyższej, s. 315 -327.
0 komentarzy:
Prześlij komentarz