wtorek, 15 kwietnia 2025

Dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego — jak to działa i co decyduje o jego przyznaniu?

Pracodawcy zatrudniający osoby z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się o miesięczne dofinansowanie do ich wynagrodzeń. Zasady przyznawania takiego wsparcia określa art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Dofinansowanie przysługuje, jeżeli pracownik niepełnosprawny został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych prowadzonej przez pracodawcę. Wysokość miesięcznego dofinansowania uzależniona jest od stopnia niepełnosprawności pracownika i wynosi:

  • 2760 zł – w przypadku osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,

  • 1550 zł – w przypadku osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,

  • 575 zł – w przypadku osób z lekkim stopniem niepełnosprawności.

W określonych przypadkach kwoty te ulegają podwyższeniu. Dotyczy to pracowników, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe, epilepsję lub którzy są niewidomi. Wówczas miesięczne dofinansowanie wzrasta dodatkowo o:

  • 1380 zł dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,

  • 1035 zł dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,

  • 690 zł dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności.

Nie każdy pracodawca ma jednak prawo do uzyskania wsparcia. Dofinansowanie nie przysługuje, jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat i nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie co najmniej 6%.

Ponadto, wsparcie nie przysługuje w odniesieniu do:

  • pracowników z umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, którzy mają ustalone prawo do emerytury,

  • wynagrodzeń wypłaconych po dacie złożenia wniosku o dofinansowanie,

  • sytuacji, gdy wynagrodzenie nie zostało przekazane pracownikowi na jego konto bankowe, do kasy oszczędnościowo-kredytowej lub w formie przekazu na adres zamieszkania,

  • przypadków, w których miesięczne koszty płacy zostały poniesione z uchybieniem terminów przekraczającym 14 dni, chyba że nieopłacona w terminie kwota składek nie przekracza 2% należnych składek za dany miesiąc.

Wysokość miesięcznego dofinansowania nie może przekroczyć 90% faktycznie poniesionych kosztów płacy, a w przypadku pracodawców prowadzących działalność gospodarczą – 75% tych kosztów.

Fundusz wypłaca dofinansowanie proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika. W razie zaległości wobec Funduszu przekraczających 100 zł, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o wstrzymaniu wypłaty do czasu ich uregulowania. Jeżeli zaległości nie zostaną uregulowane do 31 stycznia kolejnego roku, Fundusz odmówi wypłaty świadczeń za okres objęty zaległościami.

Fundusz ma prawo prowadzić postępowania sprawdzające i kontrole, weryfikując zgodność dokumentacji oraz sytuację ekonomiczną pracodawcy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes Zarządu Funduszu może nakazać zwrot dofinansowania lub wstrzymać dalsze wypłaty.

Na decyzje Prezesa Zarządu Funduszu przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Podobne:

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Śląski Klaster Księgowych